Strateginio valdymo su KPI principai
Kiekvienam darbuotojui nustatomi individualūs kokybiniai veiklos rodikliai, orientuoti į vizijos, strateginių ir grupių (skyrių) tikslų pasiekimą. Vykdant veiklą periodiškai pildomos pasiektų rodiklių reikšmės, fiksuojamos problemos, numatomi problemų šalinimo veiksmai, skiriamos padėkos darbuotojams. Analizuojant tikslų koreliacijas, pasiekimo pokyčius, asmeninių rodiklių pasiekimą, kylančių problemų eskalavimą ir jų pašalinimą priimami savalaikiai sprendimai dėl organizacijos veiklos.
- Nustatykite organizacijos misiją ir viziją, jos skaitinę reikšmę ir matavimo periodiškumą;
- Pagal viziją nustatykte organizacijos strateginius tikslus, jų skaitines reikšmes ir matavimo periodiškumą;
- Pagal strateginius tikslus nustatytike darbuotojų grupių (skyrių, departamentų) tikslus, jų skaitines reikšmes ir matavimo periodiškumą;
- Pagal darbuotojų grupių (skyrių, departamentų) tikslus nustatykite kiekvieno darbuotojo individualius KPI, jų skaitines reikšmes ir matavimo periodiškumą.
Misija ir Vizija nurodo organizacijos pagrindinę (ilgalaikę) veiklos kryptį (siekį) ir padeda priimti ilgalaikius sprendimus, nustatyti strateginius, grupių (skyrių, departamentų) tikslus bei individualius darbuotojų KPI.
Misija – tai pats plačiausias organizacijos veiklos, išskirtinumo (pranašumo) ir krypties apibūdinimas. Atsakome į klausimą – kodėl egzistuojame?
Vizija – tai svarbiausia organizacijos sritis, įgyvendinant misiją.
Atsakome į klausimą – kaip atrodo tobulai įgyvendinta misija?
Vizija ir Misija nustatoma arba tikslinama organizuojant strategines sesijas bei vertinant pačios organizacijos veiklą (evoliuciją). Strateginėse sesijose dalyvauja organizacijos darbuotojai, akcininkai (rekomenduojama pakviesti socialinius partnerius, gyventojus, verslo atstovus).
Strateginių tikslų skaitinės reikšmės ir matavimo periodiškumas
Strateginiai tikslai – užsibrėžti ilgos (>3 m.), vidutinės (1-3 m.) arba tumpos (<1 m.) trukmės iššūkiai. Strateginiai tikslai turi būti konkretūs, aiškūs, išreikšti kokybinėmis reikšmėmis, suprantami visiems organizacijos nariams ir tiesiogiai koreliuoti su Vizija ir Misija. Rekomenduojama nustatyti ne daugiau, kaip tris strateginius tikslus.
Strateginiai tikslai nustatomi arba tikslinami organizuojant strategines sesijas. Strateginėse sesijose dalyvauja visi organizacijos darbuotojai.
Organizacijos grupių (skyrių, departamentų) tikslai, jų skaitinės reikšmės ir matavimo periodiškumas
Grupės (skyriaus, departamento) tikslai – žemesnio lygmens užsibrėžti siekiai strateginiams tikslams pasiekti. Tikslai turi būti konkretūs, aiškūs, išreikšti kokybinėmis reikšmėmis, suprantami visiems organizacijos nariams ir tiesiogiai koreliuoti su atitinkamu strateginiu tikslu. Rekomenduojama nustatyti ne daugiau, kaip tris grupės (skyriaus, departamento) tikslus.
Grupės (skyriaus, departamento) tikslai nustatomi arba tikslinami organizuojant strategines sesijas. Strateginėse sesijose dalyvauja visi atskirų grupių (skyrių, departamentų) darbuotojai.
Individualių darbuotojų KPI nustatymas
Visiems organizacijos darbuotojams turi būti nustatyti individualūs veiklos rodikliai (KPI), jų matavimo tvarka ir periodiškumas.
KPI – užsibrėžti asmeniniai darbuotojų siekiai, kurie skirti grupės (skyriaus, departamento) tikslams pasiekti.
KPI turi būti ambicingi, suprantami, pamatuojami, pasiekiami, fokusuojami į kokybę. Tiesiogiai koreliuoti su grupės (skyriaus, departamento) tikslais. Rekomenduojama vienam darbuotojui nustatyti ne daugiau, kaip tris KPI.
Darbuotojų KPI, matavimo tvarką ir periodiškumą nustato tiesioginiai grupių (skyrių, departamentų) vadovai.
Darbuotojams kylančių problemų nustatymas ir pašalinimas
Problemas rekomenduojama kelti organizuojant nuolatinius darbuotojų susirinkimus. Problema turi būti apibrėžiama tiksliai ir aiškiai, penkiais žodžiais. Rekomenduojama, kad problema būtų išreikšta skaitine reikšme ir turėtų sąsajas su grupės (skyriaus, departamento) tikslu.
Padėkų išsakymas
Padėkas rekomenduojama išsakyti organizuojant nuolatinius darbuotojų susirinkimus. Padėkas gali skirti visi darbuotojai, jos turi būti skiriamos konkrečiam darbuotojui už konkretų veiksmą.
Dažniausios strateginio valdymo klaidos
Galima išskirti šias pagrindines strategijos sudarymo ir valdymo problemas:
- vizija = šūkis;
- organizacija nepasitelkia viso savo darbuotojų ir socialinių partnerių potencialo nustatant tikslus;
- organizacija neturi ir neieško išskirtinumų;
- vizija neturi skaitinės reikšmės;
- darbuotojai nežino arba nesupranta vizijos;
- nematuojamas vizijos pasiekimas;
- strateginiai tikslai nekoreliuoja su vizija;
- grupių (skyrių) tikslai nekoreliuoja su strateginiais tikslais
- nustatyti kiekybiniai, o ne kokybiniai tikslai;
- nustatyti lengvai pasiekiami, iššūkio nekeliantys tikslai;
- nustatyti tikslai, kurių konkretus darbuotojas negali pasiekti;
- kaskaduojami darbuotojų KPI;
- darbuotojai nemoka arba bijo išsakyti problemas;
- laiku nešalinamos problemos;
- neišsakomos ir nefiksuojamos padėkos.